reklama

To ma dojalo

Chodíme po pozostatkoch zvonice starobylého kostola, každá ruina má pre nás obrovskú cenu, čím staršie, tým lepšie, sme turisti.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Vraj tu, v Kakheti, regióne východného Gruzínska vynašli víno, pred 6 - tisíc rokmi. Tak to je už naozaj niečo, sme pri zdroji. Vyštverali sme sa po stúpajúcom svahu a celé vinárske mestečko nám leží pri nohách: Signagi. Všimneme si, že sa okolo nás obšmieta neznámy muž. Môže mať niečo cez päťdesiat a vyzerá tak trochu ako živá ruina. Vychudnutý, s vpadnutým hrudníkom a kopou vrások na snedej tvári ošľahanej vetrom. Je v ňom niečo húževnaté, pretrváva v čase, nevzdáva sa. V ruke drží ďalekohľad, naznačuje, či sa nechceme cez neho pozrieť. Už som v tejto krajine videla ponúkať asi všetko, ale pohľad ďalekohľadom ešte nie. Vrcholky zasneženého Kaukazu sa pred nami zreteľne črtajú na horizonte a tak rozmýšľame, či vôbec potrebujeme priblížiť. Oveľa zaujímavejšie by bolo, keby nám povedal niečo o sebe. Ale to sa nepatrí, predávať vlastný smútok, treba ponúkať nejaký benefit pre druhých, aby človek ostal konkurencieschopný s ostatnými ponúkačmi na trhu. Nakoniec sa ale predsa rozhovorí, teda, bolo to takto: mal syna, minulý čas je dôležitý, teraz je mŕtvy. Vzal si do hlavy, že sa vyšvihne, že bude bohatý a prepadol kasínu. Už tuším, ako to skončí, príbehov o kasíne som tu už počula veľa. Prehral všetko, narobil si hrozné dlhy, zobrali im dom. Mladík to neuniesol, spáchal samovraždu. Otec zostal sám, na ulici. Robí čo môže, prenasleduje turistov s ďalekohľadom. Nedá sa odmietnuť, požičiame si. Kaukaz sa nám priblíži, vidíme nemeckých horolezcov dočahovať na jeden z vrcholov, ale možno je to len muška na prasknutej šošovke. A potom na to príde, platba. Spýtam sa, koľko, akoby som stála pred pokladňou vo vykúrenom observatóriu. Pokrčí ramenami - koľko dáte. Stále si na to nemôžem zvyknúť, je to tu všade, koľko dáte, povedia vám v taxíku aj predavači tekvicových semienok na ulici. Aspoň, že v reštaurácii v menučku majú uvedené ceny. Dám mu päť lari, akurát na jedno jedlo a rozmýšľam, koľkokrát bude ešte musieť požičať ďalekohľad, aby si v budúcom živote našetril na strechu nad hlavou. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ďalší výlet by mal byť do skalného kláštora David Gareja. V diskusii na internete si prečítam, že je to náročný kopcovitý terén, po ktorom sa občas plazia hady a treba si zaobstarať pevnú trekovú obuv. Vyberiem sa do East point, najväčšieho obchodného centra, ktoré tu otvorili len mesiac pred mojim príchodom. Je na výpadovke z mesta, takmer pri letisku, zavezie ma tam asi 35 ročný taxikár. Pred očami máme rozsiahlu prasklinu, ktorá sa rozpína cez jeho predné sklo ako veľká pavúčia sieť. To je ešte dobre, mohol mať volant zalepený lepiacou páskou ako ten minule. Hovorím mu, že sa zdržím možno aj dve hodiny, on hovorí, samozrejme, bude čakať na parkovisku aj pol dňa, ak si ho zoberiem aj na cestu spať. (Čakanie si neúčtuje). Blúdim po kolose centra, kde sú všetky značky, čo aj u nás, vzorne nastúpené v rade a som trochu v strese z pomyslenia, že on v tom aute márni čakaním svoje najlepšie roky. Ceny sú tu európske a ľudia takmer žiadny. Vyľudnené priestory s kopami šiat na vešiakoch pôsobia takmer desivo. Predavačky majú jedinú spoločnosť len iné predavačky. Zhlukujú sa do skupiniek medzi kvantami tovaru a už sa im ani klebetiť nechce. Keď si skúšam topánky, zhŕknu sa okolo mňa hneď štyri. Chodím v topánkach po predajni, zvažujem, rozmýšľam, či ma nebudú tlačiť. Zrazu ku mne jedna z nich príde a povie mi, že v nich môžem hneď aj odísť. Nerozumiem, dáva mi ich zadarmo ako pozornosť jedinému zákazníkovi dopoludnia? Nie, vysvetľuje, len že sa nemusím prezúvať späť, môžem odísť tak, ako som, s novými topánkami na nohách rovno na ulicu. No, to by bolo fajn, ale som vychovaná našimi obchodmi a tak zdvorilo poďakujem. Ona mi ich s miernym ostychom zabalí späť do škatule, akoby sa zahanbila za tento návrh. Odchádzam s nákupom z predajne a rozmýšľam, či to povedala preto, že ľudia si tu chodia kupovať topánky, až keď tie staré držia pokope iba s pomocou lepu a v predajni sa definitívne rozpadnú. Nové za staré. Možno.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A potom zase raz ochoriem a idem do menšej lekárne vo vchode oproti môjmu domu. Chodím sem kupovať balenia pitnej vody, už sa poznám s predavačkou, mladým dievčaťom s vlnami platinových vlasov, ktoré sa jej dvíhajú na mohutných prsiach pod vypasovaným bielym plášťom. S dvoma červenými kolieskami červene na lícach pripomína trochu matriošku. Dohovárame sa anglicko ruským esperantom. Poteším sa, že majú Ibalgin. Vypýtam si jeden. Povie, že to bude 50 tetri, čo mi príde neuveriteľne málo. Vidím,ž e z načatej krabičky vyberá jeden plást načatých liekov a odlamuje z neho jedinú ružovú tabletku. Bála som sa, že v tejto krajine narazím na bandy ozbrojených chlapíkov v horách, ale v šoku som až teraz. Ona mi ozaj dáva iba jednu tabletku. Na škatuľke Ibalginu je perom napísané, koľko stojí jeden liek, môžete si ich kupovať na kusy. Z načatého balenia, bez príbalového letáku. Vehementne poviem, že nie, že chcem jedno celé balenie. Zarazí sa, chvíľu tomu nemôže uveriť. Nakoniec mi ale vyhovie. Za mnou už pokašliava ďalší človek a vonku je temno a sychravo. Rozmýšľam, koľko obyvateľov tohto sídliska sa bude liečiť z tej jednej krabičky. A koľkí budú šťastní, že si kúpili päť, alebo šesť kúskov, veď majú aj deti. Večer to napíšem kamarátovi do mailu, je patológ, zvyknutý na tragédie, odpíše, tak to ma dojalo. No áno. Aká dobrá krajina, ani do kina tu človek chodiť nemusí.

Barbora Hrínová

Barbora Hrínová

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Stále sa deje niečo všedné, a to ma baví. Zaujímavosť je vecou pohľadu. Budem sem dávať minipoviedky, o tom, čo vidím okolo seba, alebo v sebe. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu